Beste Benelux sporthouthakkers strijden om de titel tijdens STIHL TIMBERSPORTS® Benelux Kampioenschap 2020

Zaterdag 3 oktober in Haelen, Nederland

Toekijken hoe een getrainde houthakker een houtblok van 32 cm dik in minder dan 30 seconden in mootjes hakt? Het kan via de livestream van het STIHL TIMBERSPORTS® Benelux Kampioenschap 2020. Op zaterdag 3 oktober nemen de beste Benelux sporthouthakkers het tegen elkaar op in Haelen. Zonder livepubliek door de huidige maatregelen, maar met een geanimeerde livestream. Wat staat er op het spel? De Benelux titel én een plaats in de finale van het wereldkampioenschap in München op zondag 29 november. Afsluiten doet STIHL dit jaar met een spannende estafetterace: de Team Cup der Lage Landen. Ook voor trouwe volgers valt er via de social media van STIHL wat te winnen. Stay tuned!

De wedstrijd in een notendop

Op zaterdag 3 oktober vanaf 13u30 strijden de 14 beste Benelux sporthouthakkers tegen elkaar op het STIHL TIMBERSPORTS® Benelux Kampioenschap 2020. Niet alleen de Benelux titel maar ook een plaats in de finale van het WK in München staat op het spel. Dat vindt plaats op zondag 29 november in een televisiestudio. Tijdens de wedstrijd gaan de atleten tot het uiterste in 6 zaag- en bijldisciplines. Een loodzware opdracht waarbij een optimale combinatie van techniek, kracht en precisie noodzakelijk zijn om de snelste tijd neer te zetten.

Belgisch of Nederlands podium?

Is de Belg Koen Martens uit het juiste hout gesneden om opnieuw de titel te pakken? Hij werd vorig jaar voor de tweede keer Benelux kampioen en is dan ook de topfavoriet. Ook de Belg Maarten Cuvelier, die vorig jaar 7de eindigde, zal proberen zijn favorietenrol waar te maken. Hoe dan ook zal het podium Belgisch of Nederlands gekleurd zijn. Het zijn namelijk 7 Belgen en 7 Nederlanders die het tegen elkaar opnemen. Momenteel zijn er geen Luxemburgse sporters in topvorm.

Het Belgische team wordt naast Koen Martens en Maarten Cuvelier aangevuld met Robin Cuvelier, Arnaud Goudsmedt, Florent Van Raemdonck, Bert Bernaers en François Lambregts. De 7 Belgische deelnemers kwalificeerden zich reeds in juli tijdens hun interclub competitie. De Nederlandse kwalificatiewedstrijd vond afgelopen zaterdag 19 september plaats. De Belgen zullen alvast hun beste beentje moeten voorzetten, want bij de Nederlandse concurrentie vinden we net als vorig jaar Martijn Harms, Eelco de Beer, Ben Terpstra en Rik van Drielen terug. Vorig jaar prijkten deze 4 namen op plaats 2 tot en met 6 op het Benelux kampioenschap. De 3 overige gekwalificeerde Nederlanders zijn Eugène Geerders, Edwin Dost en last but not least Redmer Knol. Redmer onderscheidde zich afgelopen zaterdag van zijn collega’s en won de Nederlandse wedstrijd. Een naam om extra in de gaten te houden op 3 oktober dus!

Nieuw: Team Cup der Lage Landen

Het WK voor teams kan dit jaar om evidente redenen niet plaatsvinden. Zoveel internationale sporters bij elkaar brengen, zou een te groot risico vormen. Toch zijn de atleten blijven trainen zonder wedstrijdperspectief. Daarom besliste STIHL om het Benelux kampioenschap af te sluiten met een Team Cup der Lage Landen. Zowel Nederland als België zetten hun 5 beste houthakkers in tijdens 2 heats van 4 disciplines. Het belooft een zware estafetterace te worden. Wie zette de beste individuele tijd neer? Wie heeft er nog genoeg energie om zich te smijten in deze uitputtende competitie? Wie liep er geen blessure op? Belangrijke factoren om de juiste keuze te maken om de eigen vlag te verdedigen. Welk land het zal halen? Ook dat is te volgen via de livestream!

Website België
Website Nederland
Facebook België
Facebook Nederland

TIMBERSPORTS® is een geregistreerd handelsmerk van ANDREAS STIHL AG & CO. KG. Voor meer informatie: https://www.stihl-timbersports.com/about-timbersports.aspx

Persberichten in je mailbox

Over STIHL TIMBERSPORTS® Series

De STIHL TIMBERSPORTS® Series is een internationale wedstrijd in het sporthouthakken. De oorsprong van de competitie ligt in Canada, de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland, waar lokale houthakkers wedstrijden organiseerden om te bepalen wie de beste houthakker is in een aantal disciplines gerelateerd aan bosbouwwerkzaamheden. Vandaag nemen ‘s werelds beste atleten het tegen elkaar op in nationale en internationale wedstrijden, drie met de bijl en drie met de zaag. Springboard, Underhand Chop en Standing Block Chop zijn de klassieke bijldisciplines. Bij de Single Buck (handzaag), Stock Saw (standaard kettingzaag) en Hot Saw (80 pk sterke, getunede kettingzaag) proberen de deelnemers met de zaag de beste tijd neer te zetten. Meer informatie vind je op: https://nl.stihl.be/sts-timber... en www.stihl-timbersports.com

In alle disciplines staat de atleet en zijn omgang met het sportmateriaal en het hout centraal. Tegenwoordig heeft de STIHL TIMBERSPORTS® Series zich als de koningsklasse in de houthakkerssport gevestigd, en beschikt ze over de beste sportlui, de meeste toeschouwers en de grootste media-aandacht. Tegelijkertijd is er een sterke focus op het ontwikkelen en trainen van de atleten. Nationale en internationale trainingskampen en wedstrijden voor beginners garanderen een solide basis en sportieve toekomst voor de sport.

www.stihl-timbersports.com